Papillon is een sociaal en circulair huurmodel van energiezuinige huishoudtoestellen. Het ontstond als idee bij SAAMO West-Vlaanderen. Het concept werd in co-creatie met de firma BSH Belgium (Bosch) verder ontwikkeld en getest. In de praktische uitvoering zijn het lokale partners (momenteel vnl. OCMW’s) die Papillon tot bij de doelgroep van mensen met lage inkomens brengen. De missie van Papillon is om energiearmoede te bestrijden op een manier die goed is voor mens en klimaat.     

Via Papillon kunnen gezinnen in (energie)armoede beschikken over energiezuinige huishoudtoestellen van het merk Bosch. Dit door deze toestellen ‘as-a-service' te huren op langere termijn. Gezinnen die de middelen niet hebben om een toestel aan te kopen kunnen zo wel gebruik maken van energie-efficiënte toestellen. Dit leidt niet alleen tot een lager energieverbruik en dus ook - factuur, maar zorgt ook voor een hoger comfort. Bovendien draagt dit circulair economieproject met energiezuinige huishoudtoestellen bij aan de sociale duurzaamheidsdoelstellingen (SDG’s).   

Akkoord, op het einde van de rit zullen huurders meer betaald hebben dan mochten ze vanaf dag 1 het toestel kopen. Maar Papillon richt zich net op gezinnen die op dag 1 dat budget niet hebben. Gezinnen die momenteel energieverslindende toestellen gebruiken en daardoor een te hoge energiefactuur hebben, gezinnen zonder toestellen en die daardoor meer uitgaven hebben (wassalon, kleinere aankopen, minder voedselhulpaanbod, …). Daarenboven biedt Papillon enkele bijkomende voordelen zoals een verlengde garantie over de volledige huurperiode van 10 jaar. Bij een aankoop heb je meestal een garantieperiode van 2 jaar en moet je na deze periode als eigenaar van het toestel zelf instaan voor de kosten van reparaties en service. Bij Papillon zijn service en reparaties inbegrepen! Dit betekent dat huurders beschermd zijn tegen onverwachte kosten en kunnen rekenen op langdurige ondersteuning.