Hoe gaat huren via Papillon in z’n werk?
1 Check of je in aanmerking komt om te huren via Papillon
Heb je een laag inkomen en geen geld om een nieuw energiezuinig toestel aan te kopen, dan kan je misschien wel via Papillon een toestel huren. Gebruik je momenteel een energieverslindend toestel, dan kan je je energieverbruik en dus ook je -factuur laten dalen door het te vervangen door een energiezuinig toestel.
Valt je inkomen binnen de grenzen van de prioritaire doelgroep van het Vlaams sociaal energiebeleid, dan kom je sowieso ook in aanmerking voor Papillon. Een hele mond vol maar hier kan je eenvoudig nagaan of je tot die doelgroep behoort.
Woon je op een verdieping hoger dan het derde én is er geen interne lift in je gebouw aanwezig, dan is het jammer genoeg - wegens praktische reden - niet mogelijk om te huren via Papillon.
2 Is Papillon actief in jouw regio?
Papillon is helaas nog niet overal in Vlaanderen beschikbaar. We breiden uit via lokale partners, vaak het sociaal huis in je gemeente. We zijn steeds op zoek naar meer lokale partners om zo veel meer mensen te kunnen helpen. Via de link hieronder kan je opzoeken of we reeds in jouw gemeente actief zijn.
Is dit niet zo, breng gerust je lokaal OCMW, de schepen of burgemeester op de hoogte van ons initiatief. Wie weet zijn we zo binnenkort ook bij jou aan de slag.
3 Contract afsluiten
Voor het afsluiten van een huurcontract kun je terecht bij de lokale partners van Papillon (bv. het OCMW of het Energiehuis). Onze lokale partner neemt de rol van verhuurder op gedurende 10 jaar en is ook het aanspreekpunt bij vragen. Je huurt dus een toestel bij de lokale partner en betaalt ook de huur aan hen.
Je ondertekent het huurcontract en ook een gebruiksbewijs. Hierin staat eenvoudig uitgelegd hoe je het toestel onderhoudt en hoe je het zuinig kan gebruiken.
4 Bestelling plaatsen
Tijdens je afspraak bij onze lokale partner wordt samen bekeken welk toestel of toestellen nodig zijn. De bestelling wordt rechtstreeks door de partner geplaatst via de website van Papillon. Er is een ruim aanbod huishoudtoestellen beschikbaar, zoals wasmachines, droogkasten, vaatwassers en frigo's. Na de bestelling wordt het toestel in principe binnen de 20 werkdagen door Bosch aan huis geleverd en geïnstalleerd.
5 Levering en installatie
Na bestelling van het toestel neemt Bosch contact op om een leveringsmoment af te spreken. Het is belangrijk dat je aanwezig bent op het moment van levering om zo de extra kost van een tweede levering te vermijden. Er kan geleverd worden tot maximaal de derde verdieping indien er geen lift aanwezig is in het gebouw of woning.
Een technieker installeert het toestel in de woning en neemt de verpakking en eventueel het oude toestel terug mee.
Voor een vlotte levering is het belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken zoals parkeerruimte voor de bestelwagen, de grootte van het toestel en de verpakking, is er een veilig stopcontact om het toestel op aan te sluiten en bereikbare wateraansluitingtoevoer en -afvoer indien van toepassing voor het toestel. Voor meer informatie zie 'levering en installatie' bij veelgestelde vragen.
Bij vragen of problemen kun je steeds terecht bij de lokale partner of papillon@saamo.be.
6 Maandelijkse betaling
De maandelijkse huurprijs van het toestel is terug te vinden in het huurcontract. Als het toestel in de eerste helft van de maand wordt geleverd, betaal je voor een volle maand. Wordt het toestel in de tweede helft geleverd betaal je de eerste maand slechts de helft van de huurprijs. De prijzen van alle toestellen die Papillon aanbiedt zijn ook terug te vinden onder 'Toestellen te huur'.
De huurprijs betaal je op voorhand, volgens de afspraken met je lokale verhuurder.
Ervaringen met Papillon
Project Papillon in het nieuws
Heb je een vraag?
Klik hieronder door naar de vragen die we al het vaakst kregen.