Papillon: Een duurzame oplossing tegen energiearmoede

Strijd tegen energiearmoede op een manier die goed is voor mens en planeet

Papillon is ontstaan uit de dringende behoefte om een oplossing te vinden voor de groeiende problematiek van energiearmoede in Vlaanderen. Veel huishoudens, vooral de meest kwetsbaren, hebben te maken met hoge energiekosten door het gebruik van verouderde en energieverslindende toestellen. Deze situatie leidt niet alleen tot financiële stress, maar draagt ook bij aan een grotere ecologische voetafdruk.

De Oplossing: Huishoudtoestellen-as-a-Service

Papillon biedt een innovatieve oplossing om energiearmoede aan te pakken door huishoudtoestellen aan te bieden via een verhuurmodel. Dit model zorgt ervoor dat kwetsbare doelgroepen toegang krijgen tot energiezuinige toestellen zonder de hoge aanschafkosten.

Pilootproject en erkenning

Papillon werd gelanceerd met een pilootproject in de Westhoek en Beerse in augustus 2018, ondersteund door Vlaanderen Circulair. Het project toonde al snel positieve resultaten:

  • 73 families huurden 119 toestellen
  • Gemiddelde energiebesparing van 22%
  • Erkenningen zoals de Klimaattrofee en een bronzen medaille bij de 'Belgian Business Awards for the Environment'

Opschaling en Sociaal Franchise Model

Het succes van het pilootproject leidde tot een opschaling in 2021-2022 via een sociaal franchise model, waarbij lokale partners zoals OCMW's een cruciale rol spelen in de implementatie en begeleiding van huurders. Dit model maakt het mogelijk om op grotere schaal impact te maken en energiearmoede in heel Vlaanderen te bestrijden.

Wat is de meerwaarde voor uw bewoners?

  • Financiële verlichting: Geen hoge aanschafkosten, alleen een betaalbare maandelijkse huur.
  • Lagere energiekosten: Moderne, energiezuinige toestellen verminderen het energieverbruik en verlagen de energierekening.
  • Ondersteuning en zorgeloos gebruik: Inclusief service, onderhoud en vervanging van toestellen.

Ik sta alleen voor de zorg van mijn dochter, kook iedere dag voor haar, maar ook voor mijn zus.  Zelf kamp ik regelmatig met gezondheidsproblemen wat mijn situatie extra uitdagend maakt. Vijf jaar geleden hoorde ik van het Papillon-project en besliste ik om een vaatwas te huren.  Dat maakte het huishouden lichter: nu hoef ik de afwas niet meer met de hand te doen.   ”

Chrissy Sypré
gebruiker toestel Papillon

Waarom instappen als partner?

  • Directe impact op energiearmoede: Door deelname aan Papillon kun je als partner effectief bijdragen aan de vermindering van energiearmoede binnen jouw gemeente.
  • Papillon deelt expertise en biedt ondersteuning op maat bij de opstart van het project in jouw gemeente en fungeert als helpdesk bij vragen of problemen gedurende het partnerschap.
  • Geen administratieve rompslomp: Papillon biedt gestandaardiseerde contracten, vastgelegde huurprijzen en fungeert als centraal aanspreekpunt voor bestellingen en facturatie. 
  • Poule van huishoudtoestellen: In kader van circulaire economie en de ontzorging van onze partners komen teruggekeerde toestellen in een centrale poule terecht. Partners moeten dus in dit geval niet meer zelf op zoek naar een nieuwe huurder.  
  • Papillon is effectief: Het pilootproject heeft al positieve resultaten aangetoond met een gemiddelde besparing van 22% op het energieverbruik voor de gezinnen.
  • Jouw bijdrage aan de energietransitie: Jouw deelname aan Papillon betekent een belangrijke bijdrage aan een sociaal rechtvaardige klimaattransitie.

Wat verwachten we van onze partners?

Opvolging en begeleiding van huurders

  • De partner is verantwoordelijk voor het eerste contact met potentiële huurders en voert een huisbezoek uit om een inschatting te maken van de nood van de potentiële huurder.
  • Partners zorgen voor de ondertekening van de huurcontracten met de geselecteerde huurders.
  • Het is belangrijk voor Papillon om in kaart te brengen welke veranderingen op vlak van energiearmoede het model teweegbrengt bij de huurders. Hiervoor wordt jaarlijks een kleine impactmeting uitgevoerd door de partners waarbij wordt nagegaan of er een vermindering is van energieverbruik.
  • De partner engageert zich voor de uitvoering van een minimaal begeleidingstraject in functie van de energierechten van de huurder en impactmeting.

Financieel Beheer

  • De partner int de maandelijkse huurgelden van de huurders.
  • Partners zorgen voor de jaarlijkse doorstorting van de geïnde huurgelden aan SAAMO.

Franchise Fee

  • De partner betaald een franchise fee, wat de operationele kosten van Papillon ondersteunt.

Ook graag partner worden van Papillon en wens je meer informatie?

Neem contact met ons op voor meer uitleg over het concept en de voorwaarden!

Ervaringen van partners over Papillon

370
huishoudens huren een toestel via Papillon
€400
wordt jaarlijks gemiddeld uitgespaard per huishouden
21600kg
CO2 wordt jaarlijks uitgespaard via Papillon